Co to jest ASMR

Co to jest ASMR

ASMR czyli autonomous sensory meridian response jest to nic innego jak fizyczne doświadczanie zjawiska wyjątkowo przyjemnego mrowienia w okolicach głowy, szyi lub innych częściach ciała, często przechodzące wzdłuż kręgosłupa. To wyjątkowo odprężające doznanie, które rozpływa się po całym ciele.

Można wywołać je przez szereg bodźców zewnętrznych lub wewnętrznych - wizualnych, słuchowych, dotykowych, zapachowych, smakowych, ale również wspomnień lub fantazji.

Istnieje kilka typowych zewnętrznych bodźców wyzwalających to doświadczenie, ale wszystko zależy od naszych indywidualnych preferencji. Jest to bardzo osobiste doświadczenie, nie każdy może go doświadczyć, a już na pewno każdy z nas doświadcza go w inny sposób.

Zazwyczaj rozpoczyna się lekkim mrowieniem z tyłu głowy, bardzo przyjemnym, jeśli poddasz się temu doznaniu, wkrótce może rozpłynąć się na Twoje ramiona, plecy i w rezultacie może zaangażować całe ciało. Jest to uczucie wręcz hipnotyczne, chcesz aby trwało jak najdłużej.

Większość ludzi odkrywa swoje bodźce przez przypadek w dzieciństwie, ale to nie znaczy, że w późniejszym okresie nie można poczuć go po raz pierwszy. Po prostu niektórzy są bardziej wrażliwi, inni mniej. Jeśli do tej pory nie doświadczyliście ASMR, być może jeszcze nie trafiliście na odpowiadający Wam bodziec.

Jak to działa?

W teorii (i z mojego doświadczenia) ASMR wpływa relaksująco na organizm, ma pozytywny wpływ na wyciszenie, odprężenie, poprawia zasypianie i walkę z lękami. Z ASMR można skorzystać przed pójściem spać, albo z samego rana, aby naładować baterie na szykujący się ciężki dzień.

Bodźce

Ponieważ jest to bardzo indywidualne i spersonalizowane doświadczenie, na każdego działa coś innego. Najczęstszym bodźcem jest szept, szeroko rozumiana uwaga lub czułość, dźwięki, smak, obrazy, zapach, dotyk.

Jeśli do tej pory nie odkryliście swojego bodźca, poniżej zamieszczam listę najczęściej występujących. Zainspirujcie się nią w poszukiwaniach, być może znajdziecie coś dla siebie.

  1. szept,
  2. szeroko rozumiane drapanie lub stukanie, np. uderzanie paznokciami o blat, stukanie opuszkami palców w tekturowe pudełko,
  3. przewracanie kartek,
  4. delikatne dmuchanie do ucha,
  5. uwaga rozmówcy, czułość,
  6. słuchanie monologów,
  7. dotykanie i delikatne muskanie - głowy, karku, włosów, innych części ciała,
  8. skoncentrowanie się na konkretnych zadaniach, lub oglądanie jak inni je wykonują, np. składanie serwetek, wycieranie naczyń,
  9. delikatne pocałunki,
  10. dźwięk nożyczek fryzjerskich,
  11. zapach gazety,
  12. folia bąbelkowa,
  13. muzyka,
  14. pisanie na klawiaturze,
  15. smak gumy do żucia,
  16. dźwięki jedzenia,
  17. dźwięk suszarki,
  18. słuchanie ludzi mówiących w obcym języku,
  19. słuchanie niektórych rodzajów muzyki,
  20. słuchanie cichych i powtarzających się dźwięków.

Lista nie wyczerpuje wszystkich bodźców. Jestem ciekawa co działa na Was.

Profity

ASMR to nie tylko przyjemne odczucie, które samo w sobie jest profitem. Oprócz tego, ASMR może pomóc w zasypianiu, odpręża, redukuje stres. Czasami stanowi furtkę i inspirację do praktykowania medytacji.

Jak zacząć poszukiwania swojego bodźca

Może zabrzmi to sprzecznie, bo ASMR z definicji ma relaksować, ale jeśli jesteś na początku drogi i dopiero poszukujesz swojego bodźca, zanim zaczniesz wertować internety - rozluźnij się i odpręż. To zdecydowanie ułatwi doświadczenie tego zjawiska. Kiedy jesteś rozluźniony, masz większe szanse na odkrycie swojego bodźca. Potem pójdzie już z górki.

Z własnego doświadczenia wiem, że kiedy jestem zestresowana i niespokojna, odczuwam ASMR w mniejszym stopniu. To prawdopodobnie wynika z prostej przyczyny - kiedy jesteś rozluźniony, jesteś bardziej gotowy na nowe doświadczenia, masz otwarty umysł.

Weź zatem ciepłą, przyjemną kąpiel, rozgrzej się lampką wina czy herbaty, posiedź w ciszy. Odpręż się. I wyrusz na podbój ASMR.

Przygotuj się techniczne

Większość materiału w internecie opiera się na filmach na YouTube. Twórcy używają profesjonalnych mikrofonów i dobrego sprzętu. Zaopatrz się zatem w dobre słuchawki lub głośniki, tylko wtedy będziesz mógł wyciągnąć z materiału najwięcej. Często wbudowane w laptop głośniki są raczej niskiej jakości i mogą nie oddawać pełni spektrum dźwięków, a to naprawdę bardzo ważne. Ponadto, takie głośniki mogą nie posiadać funkcji stereo, co jest istotne podczas seansów ASMR. Spokojnie, nie musisz od razu wydawać mnóstwa pieniędzy na sprzęt, bo to nie o to chodzi. Po prostu zadbaj o to, aby słuchawki lub głośniki w pełni oddawały dźwięki, zazwyczaj wystarczą te, których używasz do słuchania ulubionej muzyki.

Zarezerwuj sobie 20-30 minut świętego spokoju

Usiądź lub połóż się w ciszy w spokojnym miejscu. Przybierz wygodną pozycję. Odpręż się. Oddychaj miarowo i głęboko. Zadbaj o to, aby nikt Ci nie przeszkadzał, nic Cię nie rozpraszało. Nawet podświadome poczucie zagrożenia, lub świadomość, że “znowu ktoś czegoś od Ciebie będzie chciał” skutecznie odbiorą Ci całą przyjemność z doświadczania ASMR. Dlatego tak ważne jest znalezienie odpowiedniego, cichego, spokojnego i bezpiecznego miejsca.

Przyciemnij światło, zapal świeczki.

ASMR to trochę jak medytacja - skup się w pełni na tym co się dzieje. Poczuj swoje ciało, oderwij się na chwilę od spraw codziennych. Oczywiście jeśli jesteś bardziej podatny na ASMR to powyższe nie będzie miało znaczenia, ale teraz skupiamy się na ASMR dla początkujących.

Znajdź odpowiedni dla siebie bodziec

ASMR generowane jest przez konkretny bodziec, a czasem kilka. Dla każdego może być czymś innym. Zatem jeśli już wiesz, że działa na Ciebie szept - szukaj takich filmów, albo posłuchaj mojego podcastu Sklepy Cynamonowe Bruno Schultz - Sierpień cz. 1 ASMR. Jeśli lubisz składanie serwetek - feel free. Oglądaj wiele filmów, słuchaj wielu podcastów, szukaj - a znajdziesz.

Podczas oglądania lub słuchania możesz robić notatki i sprawdzać jak reagujesz na poszczególne czynności. Może uda Ci się znaleźć jakiś powtarzający się motyw.

Być może swój bodziec odkryłeś przypadkowo, słuchając radia, oglądając audycję w TV, jadąc tramwajem, będąc u fryzjera? A może okazać się, że Twoim bodźcem nie jest dźwięk, ale np. dotyk, albo obraz, albo zapach, smak, temperatura albo uczucie?

Nie ograniczaj się jedynie do świata wirtualnego

Naucz się odczuwać ASMR w życiu codziennym, bo o to przecież chodzi. Gorąco zachęcam do zgłębiania ASMR nie tylko w samotności, ale i z partnerem lub przyjaciółmi. Zobaczycie, że różnica jest kolosalna! Wspólne przeżywanie ASMR może być też doskonałym pomysłem na randkę. To jest magiczne doświadczenie, kiedy połączymy ASMR z prawdziwymi, żywymi emocjami i uczuciami.


Nieprzyzwoitka.pl to najprawdopodobniej najlepsza strona o nieprzyzwoicie przyjemnych przyjemnościach.


Disclaimer: To co tutaj wrzucam ma charakter jedynie edukacyjny i informacyjny, czasami tylko poglądowy lub sprawdzony empirycznie. Wobec powyższego nie może zastąpić opinii dietetyka, seksuologa lub specjalisty w innej dziedzinie.

Nieprzyzwoitka

Nieprzyzwoicie przyjemne przyjemności to moja specjalność. Jestem łasuchem, uwielbiam się rozpieszczać. ASMR mam prawie na wszystko. Czasem robię za nerda, stąd też postanowiłam założyć bloga. Ha! Tak, ja. Ponieważ jestem leniwa, wolę sobie życie ułatwiać niż utrudniać, dlatego też mój punkt widzenia może czasami wydawać się kontrowersyjny.

To nie jest blog tylko o seksie. Owszem, znajdziesz kilka pomocnych DIY, ale przede wszystkim utwierdzisz się w przekonaniu, że nic co ludzkie nie powinno być nam obce. 

Na wszelkie dyskusje czasu mi nie żal, zatem zapraszam Cię serdecznie do rozmów. Chętnie nauczę się czegoś od Ciebie!

Szukaj